کد مطلب:150352 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:270

آثار قیام امام حسین
1 ـ درهم شكستـن چهارچوب ساختگی دینی كه امویان تسلط خود را بر آن پایه استوار ساخته بـودند و رسوا كردن روح لامذهبی جاهلیت كه روش حكومت آن زمان بود.

2 ـ شهادت امام موجی شدید از احساس گناه در مردم به وجـود آورد و ایـن احساس پیـوسته بر افروخته ماند تا انگیزه انتقام از بنی امیه وجـود داشته باشد و در نتیجه سقوط بنی امیه و نجات دیـن از بـدعتهای آنان، كه مـی رفت دیـن را نابـود كنـد، ثـابت بمـانـد.

3 ـ هدف معاویه بالا بردن محبـوبیت بنی امیه و از بیـن بردن محبت آل علی و رسـول اكرم(ص) بود، با ایـن نهضت محبـوبیت آل علـی(ع) فزونـی یـافت و بنـی امیه منفـور شــد.

4 ـ پـس از قیـام امـام، در مكتب روح انقلابـی دمیـده شد و انقلاب هایی از قبیل:

انقلاب مـدینه در روز اول محرم سال 63 هجـری، قیام مختار در سال 66 هجری در عراق، قیام تـوابیـن در كـوفه در سال 65 هجری، قیام مطرف بن مغیره در سال 77 هجری، قیام ابـن اشعث در سال 81 هجـری و نهضت زیـد بـن علـی در سـال 122 هجـری تحقق یافت.

ایـن روح انقلابـی مكتب همـواره در طـول تـاریخ منشاء بسیاری از انقلابها، شـورشها و قیامها علیه مستبـدان و مستكبران گردید. در زمان مـا نیز انقلاب اسلامـی ایـران بـا الهام از آن قیـام و روح انقلابـی مكتب به رهبـری امـام خمینـی(ره) به ثمـر رسیــد.